هیواي شكسته: عزت نفس

Tuesday, October 18, 2005

عزت نفس


بحران عزت نفس بخشي از تجربه انسان است. هرگاه به سبب عزت نفس نازل دچار مشكل شديد، پيشنهادهاي زير را مرور و يكي از آنهايي را كه به موقعيت شما مربوط مي شود، انتخاب و به آن عمل كنيد.
خودتان را از "بايدها" رها كنيد. زندگيتان را براساس آنچه براي شما ممكن است، و براساس آنچه درست مي دانيد - و نه براساس آنچه ديگران و يا شما فكر مي كنيد "بايد" انجام دهيد - بنا كنيد.
به نيازهايتان احترام بگذاريد. نيازهايتان را بشناسيد، از نيازهايتان مراقبت كنيد و ابتدا آنها را بخواهيد. آن دسته از نيازهايي كه به واقع و عميقاً شما را ارضا ميكند - و نه خوشي‌هاي فوري - را شناسايي كنيد. احترام به نيازهاي ژرفترتان احساس بهزيستي و خود ارزشمندي‌تان را افزايش مي دهد.
هدفهاي قابل دسترس براي خودتان تنظيم كنيد. هدفهاي خودتان را براساس آنچه به طور واقع نگرانه مي توانيد به آنها دست يابيد، تنظيم كنيد و سپس براي رسيدن بدانها گام به گام پيش رويد. كمال‌گرايان همواره براي دست‌يابي به هدف‌هاي تمام عيار مي كوشند؛ مثلاً آنها با طرح اين باور: "كمتر از نمره الف در دانشكده پذيرفتني نيست." استرس و شكست را به سرزمين روانشان دعوت مي كنند.
با خودتان به نحوي مثبت سخن بگوييد. ديگر به "انتقادهاي ظالمانه دروني"تان گوش ندهيد. هرگاه متوجه شديد كه به خودتان شك داريد يا خودتان را مورد قضاوت قرار مي دهيد، افكار پذيرش خود، خودارزيابي متعادل و جهت‌گيري خودحمايتي را جانشين آن افكار ظالمانه دروني سازيد.
واقعيت خودتان را محك بزنيد. واكنشهاي هيجاني - ترسها و احساسات بد - را از واقعيت موجود خودتان جدا سازيد. مثلاً ممكن است شما در تكميل يك پروژه، احساس نوميدي، اضطراب و عدم كارآمدي كنيد. اما اگر خوب فكر كنيد در مي يابيد كه هنوز مي توانيد و فرصت تكميل آن را داريد.
موفقيت را تجربه كنيد. خودتان را در موقعيت هايي قرار دهيد كه احتمال موفقيت در آن بالاست. در جستجوي پروژه‌هايي باشيد كه توانايي شما را تقويت (بدون ايجاد درگيري و مشغوليت زياد) مي كنند. خودتان را در حال پيشرفت و موفقيت تصور كنيد. هرگاه پروژه اي را به اتمام رسانديد، از خودتان قدرداني به عمل آوريد، موفقيت را تجربه كنيد و نسبت به آن احساس خوبي داشته باشيد.
فرصتها را دريابيد. با تجربيات جديد، تجربه اندوزي كنيد. اين تجربه اندوزي مي تواند پايه هاي اطمينان به خودتان را پي‌ريزي كند. اشتباه كردن را به منزله بخشي از فرآيند امور بپذيريد: اگر كاري را در حد كمال انجام نداديد، مأيوس نشويد. نسبت به تلاش‌هايتان براي چيزهاي تازه احساس خوبي داشته باشيد، اين تلاشها موجب پيشرفت و افزايش كفايت شما ميشود.
مسايل را حل كنيد. از مسايل و مشكلات دوري نكنيد و نسبت به آنها بي اعتنا نباشيد؛ با آنها مواجه شويد.روشهاي حل يا فائق آمدن بر آنها را شناسايي كنيد. اگر شما از مسايلي كه مي توانيد حل كنيد، اجتناب ورزيد، اطمينان به خود شما در معرض تهديد قرار مي‌گيرد.
تصميم بگيريد. تمرين كنيد كه تصميمات مثبت بگيريد. اين كار را با انعطاف‌پذيري انجام دهيد و مطمئن شويد كه با تبعات تصميم‌گيري‌هايتان مواجه خواهيد شد. هرگاه شما جرأت به خرج دهيد، احساستان نسبت به خودتان ارتقا مي‌يابد، بيشتر ياد مي‌گيريد و اطمينان به خود شما افزايش خواهد يافت.
مهارت‌هايتان را پرورش دهيد. بدانيد چه كاري را مي‌توانيد انجام دهيد و چه كاري را نمي‌توانيد. مهارتهاي مورد نيازتان را ارزيابي كنيد؛ آنها را ياد بگيريد و تمرين كنيد.
بر نقاط قوتتان تأكيد كنيد. بر آنچه كه مي‌توانيد انجام دهيد، تمركز كنيد، نه بر نتوانستن‌هايتان. محدوديتهاي زندگي جاري را بپذيريد و به آسودگي در كنار آنها به زندگيتان ادامه دهيد. همچنين قوت‌هايي را كه خواهان آنيد يا بايد آنها را پرورش دهيد، در نظر بگيريد.
برعقايد خودتان تكيه زنيد. از ديگران بازخورد بگيريد، اما به عقايد آنان تكيه نكنيد. به ارزشهايتان در تصميم‌گيري پايبند باشيد و تعيين كنيد چه احساسي نسبت به خودتان داريد و انجام چه كاري براي شما درست است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Link
<

1 online

چند فيلترشكن




? ? ? ? ? ? ? ? ? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??


بالا? صفحه